مشتریان گرامی از اینکه برای خرید آفلند را انتخاب نموده اید سپاسگذاریم.تیم آفلند تمام تلاش خود را در راستای رضایتمندی شما در نوسانات بازار انجام خواهد داد !

راهنمای خرید فن سی پی یو و خنک کننده آبی cpu

راهنمای خرید فن سی پی یو و خنک کننده آبی cpu

راهنمای خرید فن سی پی یو و خنک کننده آبی cpu

در راهنمای خرید فن سی پی یو و خنک کننده آبی پردازنده ابتدا مختصر در مورد این قطعه و عملکرد آن داخل کامپیوتر را مورد بررسی قرارمی دهیم تا اهمیت این قطعه برای کسانی که قصد خرید سیستم و جمع آوری آن را دارند کاملا مشخص شود.فن  سی پی یو جزء سیستم خنک کننده کامپیوتر است که برای دفع گرمای تولید شده توسط پردازنده (CPU) طراحی شده است. CPU مغز کامپیوتر است و میلیون ها محاسبه را در ثانیه انجام می دهد و مقدار قابل توجهی گرما در این فرآیند تولید می کند.که اگر این گرما دفع نشود ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به پردازنده و دیگر قطعات کامپیوتر وارد کند.فن سی پی یو  یک فن در سایز های مختلف  است که در بالای CPU قرار می گیرد و گرما را از آن می گیرد. این کار با دمیدن هوا بر روی هیت سینک، قطعه ای است که به CPU متصل شده و برای دفع گرما طراحی شده است، کار می کند. همانطور که فن هوا را روی هیت سینک می دمد، به خنک شدن CPU کمک می کند و به آن اجازه می دهد کارآمدتر عمل کند و بازدهی خود را افزایش دهد و خطر آسیب ناشی از گرمای بیش از حد را کاهش دهد.برای آشنایی بیشتر با فن سی پی یو و بهترین و جدیدترین خنک کننده های پردازنده و خرید فن سی پی یو تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

انواع خنک کننده پردازنده

فن سی پی یو یک جزء ضروری در هر سیستم کامپیوتری است که به CPU متکی است، زیرا گرمای بیش از حد می تواند باعث ناپایداری سیستم و آسیب به سی پی یو شود. بدون فن CPU، پردازنده کامپیوتر به سرعت بیش از حد گرم می شود و خاموش می شود و باعث از دست رفتن داده ها و آسیب سخت افزاری می شود.انواع مختلفی از خنک کننده پردازنده وجود دارد که می توان از آنها برای حفظ عملکرد CPU در دمای ایمن استفاده کرد. در راهنمای خرید سی پی یو  چند نمونه از آنها برای شما آورده شده است.

خنک کننده هوا

خنک کننده هوا نوعی خنک کننده پردازنده است که از ترکیب هیت سینک و فن برای دفع گرمای تولید شده توسط CPU استفاده می کند. هیت سینک یک جزء فلزی است که در بالای سی پی یو قرار می گیرد و کمک می کند تا گرما را از آن دور کند. فن که معمولاً به هیت سینک متصل می شود، هوا را روی هیت سینک می دمد تا به خنک شدن CPU کمک کند.خنک کننده هوا یک انتخاب محبوب برای پایداری پردازنده است زیرا نسبتاً ارزان است، نصب آن آسان است و نیازی به نگهداری خاصی ندارد. همچنین برای اکثر CPU های اصلی که گرمای بیش از حد تولید نمی کنند مؤثر است.انواع مختلفی از کولرهای هوا در بازار موجود است، مانند کولرهای که از چند لایه هدسینک تشکیل شده اند  و کولرهایی که یک هدسینک بیشتر ندارند. خنک‌کننده‌هایی متشکل از چند لایه هدسینک معمولاً بزرگ‌تر و قدرتمندتر هستند و می‌توانند پردازنده‌های با کارایی بالا را به طور مؤثرتری خنک کنند. از طرف دیگر، کولرهای با تک هدسینک، کوچکتر هستند و به گونه ای طراحی شده اند که در کیس های جمع و جور قرار بگیرند.در حالی که خنک کننده هوا یک روش خنک کننده مطمئن و مقرون به صرفه است، ممکن است برای برخی از CPU های با کارایی بالا که گرمای زیادی تولید می کنند مناسب نباشد. در این موارد، خنک کننده مایع یا سایر روش های خنک کننده پیشرفته تر ممکن است برای حفظ دمای ایمن و جلوگیری از آسیب به CPU ضروری باشد.در خرید سیستم اسمبل شده به این نکات حتما دقت داشته باشید.

خنک کننده مایع

خنک کننده مایع که به عنوان خنک کننده آب نیز شناخته می شود، نوعی خنک کننده پردازنده است که از یک سیستم حلقه بسته برای انتقال گرما از CPU استفاده می کند. این سیستم معمولاً از یک بلوک آب، یک پمپ، لوله، یک رادیاتور و فن تشکیل شده است.بلوک آب یک جزء مسی یا آلومینیومی است که در بالای CPU قرار می گیرد و به گونه ای طراحی شده است که گرما را از آن دور کند. بلوک آب به لوله ای متصل است که آب گرم شده را از CPU به رادیاتور می برد. رادیاتور یک جزء فلزی با پره هایی است که اجازه می دهد گرما در هوا پخش شود. فن ها هوا را روی رادیاتور می دمند تا به خنک شدن آب کمک کند و سپس به بلوک آب پمپ می شود تا چرخه دوباره شروع شود.خنک کننده مایع کارآمدتر از خنک کننده هوا است و می تواند به کاهش سطح سر و صدا کمک کند، زیرا فن ها می توانند با سرعت کمتری کار کنند. همچنین برای پردازنده‌های با کارایی بالا که گرمای زیادی تولید می‌کنند، مانند پردازنده‌های اورکلاک مورد استفاده در بازی‌ها و سایر برنامه‌های کاربردی مناسب است.با این حال، خنک کننده مایع معمولاً گران تر از خنک کننده هوا است و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد. سیستم باید با مایع خنک کننده پر شود و لوله و بلوک آب باید به طور مرتب از نظر نشتی بررسی شوند. اگر به درستی نگهداری نشود، خنک کننده مایع می تواند منجر به آسیب یا حتی خرابی سیستم شود.

البته خنک کننده های دیگری نیز وجود دارد مانند خنک کننده های غیر فعال یا بدون فن که فقط بر اساس هیدسینک که روی آنها وجود دارد کار انتقال گرما را انجام می دهند و خنک کننده های ترموالکتریک که مبحث آنها خارج از بحث ما می باشد.

راهنمای خرید فن سی پی یو

در اینجا چند فاکتور مهم در هنگام خرید سی پی یو و خنک کننده مرتبط با آن وجود دارد که در قسمت راهنمای خرید سی پی یو به آن می پردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب برای جمع آوری سیستم خود را داشته باشید.

سازگاری

 اولین و مهمترین عاملی که باید در نظر بگیرید، سازگاری با سوکت CPU است. مشخصات سازنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فن CPU انتخابی با سوکت CPU شما سازگار است.فن های سی پی یو برای سوکت های مختلف دو برند معتبر اینتل و ای ام دی ساخته می شود و در ساخت آنها نسل های مختلف پردازنده نیز در نظر گرفته می شود برای این کار ابتدا باید برند سی پی یو و سپس نسل آن را بررسی کنید و خرید فن سی پی یو خود را انجام دهید.

اندازه

اندازه فن سی پی یو  نیز مهم است. هرچه فن بزرگتر باشد، هوای بیشتری می تواند حرکت کند، که می تواند به خنک کردن CPU شما کمک کند. با این حال، پنکه‌های بزرگ‌تر ممکن است در کیس‌های کوچک‌تر جا نشوند، بنابراین حتماً پنکه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با کیس شما باشد.در غیر اینصورت نمی توانید از آن استفاده نمایید.

سطح نویز

 فن های CPU می توانند نویز زیادی ایجاد کنند که می تواند آزاردهنده باشد. به دنبال فن هایی با سطح سر و صدای کم باشید که بر حسب دسی بل (dB) اندازه گیری می شود.البته در خنک کننده های جدید یکی از مهمترین فاکتورها بی صدایی فن می باشد که به فن های سایلند شهرت دارند و بیشتر کارخانه های سازنده این فاکتور را رعایت می کنند.

جریان هوا

مقدار هوایی که یک فن CPU می تواند حرکت دهد بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) اندازه گیری می شود. فن های CFM بالاتر می توانند هوای بیشتری را جابجا کنند، که می تواند به خنک کردن CPU شما کمک کند.طراحی پنکه ها با تکنولوژیی طراحی و ساخته می شود که بتواند هوا بیشتری را جابجا نماید و بیشترین بازدهی را برای سی پی یو به ارمغان آورد.

دور در دقیقه

سرعت چرخش فن بر حسب دور بر دقیقه (RPM) اندازه گیری می شود. فن‌های دور در دقیقه بالاتر می‌توانند هوای بیشتری را جابجا کنند، اما ممکن است صدای بیشتری نیز داشته باشند.البته در مادربردهای جدید برنامه ریزی برای کنترل سرعت چرخش فن وجود دارد که هر چقدر بار بیشتری بر روی سی پی یو ایجاد شود فن ها با دور بالاتری می چرخند تا سبب بهبود راندمان پردازنده شوند و فشاری متوجه این قطعه نشود.

مصرف برق

 توان مصرفی فن بر حسب وات اندازه گیری می شود. به دنبال فن هایی با مصرف برق کم باشید تا بار روی منبع تغذیه خود را کاهش دهید.یکی از قطعاتی که می تواند در سیستم کامپیوتر شما توان بالایی از پاور شما مصرف کند می تواند فن می باشد.پس با انتخاب یک فن خوب پردازنده بتوانید مصرف برق و توان پاور کامپیوتر خود را مدیریت کنید.

نام تجاری و کیفیت

یک مارک معروف و یک محصول با کیفیت انتخاب کنید تا مطمئن شوید که فن CPU شما قابل اعتماد و بادوام است.در بازار فن های بیشماری وجود دارند که شماری از آنها تولیدات غیر تخصصی به شمار می روند با مطالعه دقیق راهنمای خرید سی پی یو از گزند این برندهای نامعتبر در امان باشید.

قیمت

در نهایت، بودجه خود را در نظر بگیرید. قیمت فن های پردازنده بسته به ویژگی ها و عملکرد مورد نیاز شما از بسیار مقرون به صرفه تا بسیار گران قیمت می باشد.ابتدا پردازنده خود و نرم افزارهایی که با آن می خواهید اجرا را بررسی نمایید تا بودجه خود را هدر ندهید.امکان دارد با توقعاتی که شما از پردازنده خود دارید یک فن معمولی نیز بتواند CPU شما را خنک نگه دارد.همیشه هزینه اضافه باعث بهبودی عملکرد یه قطعه نمی شود.

با در نظر گرفتن این عوامل، می توانید یک فن سی پی یو را انتخاب کنید که با سیستم شما سازگار باشد و نیازهای خنک کننده شما را برآورده کند و در عین حال در حد بودجه شما باشد.

مزایا و معایب استفاده از خنک کننده مایع برای سیستم گیمینگ

  •  خنک کننده مایع می تواند سیستم گیمینگ را به طور موثرتری نسبت به خنک کننده هوا خنک کند و به شما امکان می دهد عملکرد بهتر و اورکلاک بالاتری داشته باشید.دمای بالا در پردازنده یعنی مشکل فنی بزرگ که توسط این خنک کننده های مایع می توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد.
  •  سیستم های خنک کننده مایع می توانند با سرعت فن کمتری نسبت به خنک کننده هوا کار کنند، که می تواند سطح نویز را کاهش دهد و تجربه بازی دلپذیرتری را ایجاد کند.یکی از عواملی که گیمرها به آن نیاز دارند تا تمرکز بیشتری داشته باشند محیط آرام می باشد.این خنک کنندهای سی پی یو با قابلیت سایلنت می توانند بسیاری از مشکلات صدای سیستم را کم کنند.
  • سیستم‌های خنک‌کننده مایع می‌توانند از نظر بصری جذاب‌تر از خنک‌کننده هوا باشند، زیرا می‌توانند از نور LED، لوله شفاف و خنک‌کننده رنگارنگ استفاده کنند.این جذابیت موجب حس بهتر و آرامش بیشتر در هنگام گیم به گیمرها القا می کند و می توانند محیط شاداب تری داشته باشند.

معایب استفاده از خنک کننده مایع برای سیستم بازی:

  • سیستم های خنک کننده مایع به دلیل اجزای اضافی و پیچیدگی موجود می توانند گران تر از سیستم های خنک کننده هوا باشند.
  •  سیستم های خنک کننده مایع نسبت به سیستم های خنک کننده هوا نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. مایع خنک کننده باید به طور دوره ای تعویض شود و نشت می تواند به سیستم آسیب برساند.
  •  نصب سیستم های خنک کننده مایع می تواند دشوارتر از سیستم های خنک کننده هوا باشد و به دانش فنی بیشتری نیاز دارد.
  • سیستم های خنک کننده مایع به دلیل وجود اجزای اضافی و احتمال نشتی بیشتر از سیستم های خنک کننده هوا مستعد خرابی هستند. اگر نشتی رخ دهد، می تواند به سیستم آسیب برساند.
  • به طور کلی، خنک‌کننده مایع می‌تواند عملکرد خنک‌کننده بهتر، عملکرد آرام‌تر و زیبایی‌شناسی بهبود یافته را برای یک سیستم بازی ارائه کند، اما هزینه، نیازهای تعمیر و نگهداری، پیچیدگی نصب و خطر خرابی را به همراه دارد. این به کاربر بستگی دارد که بسته به نیازها و ترجیحات خاص خود تصمیم بگیرد که آیا مزایا بر معایب آن بیشتر است یا خیر.

بهترین فن های CPU برای سیستم های گیمینگ

طرفداران بازی را می توان متخصصان انتخاب این قطعه برای پردازنده نامید.در این قسمت از راهنمای خرید فن سی پی یو می خواهیم به معرفی تعدای از پر طرفدار ترین این این خنک کننده ها بپردازیم.

Gamdias CHIONE P2-360R

 خنک کننده مایع گیمدیاس CHIONE P2-360R  به دلیل عملکرد خنک کننده عالی و عملکرد بی صدا شناخته شده است. دارای دو فن و شش لوله حرارتی است و با اکثر CPU های مدرن سازگار است.

Corsair H100i RGB Platinum

خنک کننده مایع کورسیر H100i دارای رادیاتور 240 میلی متری و دو فن 120 میلی متری است و دارای نورپردازی RGB قابل تنظیم است. عملکرد خنک کننده عالی را ارائه می دهد و با اکثر CPU های مدرن سازگار است.

 Dark Rock Pro 4

 این خنک کننده هوا برای سیستم های بازی پیشرفته طراحی شده است و دارای دو فن و هفت لوله حرارتی است. طراحی مشکی براقی دارد و عملکرد خنک کنندگی عالی را در حالی که بی صدا کار می کند، ارائه می دهد.

Cooler Master MasterLiquid ML360R

خنک کننده مایع کولر مستر MasterLiquid ML360R دارای رادیاتور 360 میلی متری و سه فن 120 میلی متری است و دارای نورپردازی RGB قابل تنظیم است. عملکرد خنک کننده عالی را ارائه می دهد و با اکثر CPU های مدرن سازگار است.

NZXT Kraken X63

 این خنک کننده مایع دارای رادیاتور 280 میلی متری و دو فن 140 میلی متری است و دارای نورپردازی RGB قابل تنظیم است. عملکرد خنک کننده عالی را ارائه می دهد و با اکثر CPU های مدرن سازگار است.

اینها تنها چند نمونه از فن های CPU عالی برای سیستم های بازی هستند. قبل از خرید حتماً سازگاری با سوکت CPU، اندازه کیس و بودجه خود را بررسی کنید.

دسته‌بندی بلاگ تکنولوژی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت